Köpvillkor Sharkspeed

Öppet köp
Vi erbjuder öppet köp i 30 dagar från och med att du tagit emot beställningen. För att en produkt ska kunna returneras via Öppet Köp ska produkten återlämnas i nyskick och i fallet då det finns originalförpackning så ska det finnas med vid retur samt vara i samma skick som inköpstillfället. Kunden ska kunna uppvisa ett giltigt inköpsbevis i form av kvitto eller kvittokopia. 
För att returnera en produkt kan man besöka butiken. Är produkten köpt via e-handel kan man även skicka produkten till oss för retur.
Måttsydda eller specialbeställningar där produkten tillverkas/modifieras specifikt för en kund gäller inget öppet köp.
OBS! Normalt tar det ca 2 veckor från att du skickat din retur till oss innan du erhåller eventuell återbetalning. I undantagsfall kan det ta upp till 30 dagar vid återbetalning vilket är max-tiden enligt lag.Vi gör inga byten.

Klicka på "Kontakta oss" och skicka iväg din förfrågan.

Observera att paketet måste skickas som företagspaket och ej som paket som ska hämtas ut!
Du kan köpa rabatterade retursedlar här: https://sharkspeed.se/retur

Paketet skickas till (Bifoga orderkvitto):
Sharkspeed
Lextorpsvägen.985
46165 Trollhättan

Vid retur så gör vi endast återbetalningar. Om du vill byta så ber vi dig göra en ny beställning istället.
 
Garanti
Vi lämnar i regel ett års garanti på samtliga produkter från och med produktens ursprungliga inköpsdatum. För att åberopa garantin måste relevant inköpsbevis, kvitto, följesedel etc. medfölja reklamationen. Garantin omfattar inte kostnader för reparationer hos någon annan, såvida inte annat avtalats i förväg med vår kundtjänst. Observera att särskilda garantivillkor kan gälla för produkter från andra leverantörer och tillverkare.
Garantin täcker fel som orsakats av material- eller produktionsfel. Ett sådant fel som visar sig inom garantitiden ska anses ha funnits vid köpet. Slitage, felaktig användning täcks inte av garantin. Utan att det påverkar dina rättigheter enligt lag, förbehåller sig Sharkspeed rätten att reparera eller byta ut produkten vid reklamation under garantitiden.
 
Reklamation
Du som kund har rätt att reklamera ett ursprungligt fel – fel som fanns redan vid köpet – på din vara så länge du reklamerar varan inom 1 år från det att du mottog varan. Om du önskar göra gällande fel i varan ska du så snart som möjligt efter att felet upptäcktes kontakta Sharkspeed. För att reklamationen ska vara giltig måste den göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid vara gjord inom skälig tid, mer tveksamt därefter. För att reklamera ta kontakt med vår Kundtjänst. 
Utanför den frivilliga garantitiden är det du som kund som har skyldighet att påvisa att eventuella fel fanns vid köpet. Vi hjälper dig gärna med en undersökning med våra leverantörer. Om vi inte godkänner reklamationen uttages dock en undersökningsavgift. Om Du då väljer att inte ta tillbaka produkten eller om du väljer att på egen bekostnad reparera produkten hos oss tas ingen undersökningskostnad ut.
Felleverans eller transportskada ska även de reklameras inom ”skälig tid” från det att felet upptäcktes. Vi rekommenderar att du undersöker produkterna när du tar emot dem och att du anmäler eventuella skador på emballaget direkt till speditören eller utlämningsstället samt antecknar dessa på frakthandlingarna. 
Vi tar inte emot Bussgods. Skicka paketet som företagspaket för snabbast hantering. Vid reklamation/retur/byte finns möjligheten att köpa avtalsrabatterade fraktsedlar direkt från vår hemsida. Vi skickar då en fraktsedel till dig via epost som du sedan skriver ut och sätter på paketet och lämnar in det hos din närmaste utlämningsställe (Posten). Vid köp av fraktsedlar från vår hemsida så minskas hanteringstiden med tanke på att paketet skickas som Företagspaket och levereras till oss dagen efter. Väljer man att istället skicka paketet som vanlig Postpaket så blir hanteringstiden längre med tanke på att paketet måste då personligen hämtas ut från närmaste serviceställe.

Observera att en kopia på kvittot ska bifogas med paketet samt reklamationsbeskrivning. Om nu paketet är skadat vid leverans så ska du genast göra en reklamation där du hämtar ut ditt paket. Så var noga med att kontrollera paketet när du hämtar ut det.

Återbetalning
Vid retur så får man direkt vi avslutat ärende tillbaka det som betalats för produkten, notera att det kan ta upp till 8 arbetsdagar. I första hand görs alltid återbetalningen på samma betalningssätt som användes vid köptillfället. 

Leverans 
Produkter som finns i lager skickas normalt från vårt lager 1-5 arbetsdagar från att beställningen gjorts. Vid hög försäljning kan förseningar förekomma. Vi försöker vårt bästa att alltid leverera så snabbt som möjligt. Vi försöker givetvis skicka just din beställning så fort som möjligt, men eventuella fördröjningar kan uppstå beroende på säsong och tidpunkt för beställningen. Vårt mål är att alla beställningar inkomna en vardag före 10.00, som dessutom endast består av produkter som finns i lager, skall skickas samma dag. När produkterna packats och är redo att sändas till dig skickas en leveransbekräftelse innehållande kollinummer och övriga uppgifter om din beställning per e-post till den adress som uppgivits på ditt konto. Leveransbekräftelsen skickas när paketet packats och alltså inte när transporten påbörjats. Det kan därför dröja ytterligare några timmar/dag innan paketet kan spåras via exempelvis Postens hemsida. Innehåller din beställning både produkter som inte finns i lager och produkter som finns i lager finns möjligheten att få de produkter som finns i lager sända till dig tidigare än de som inte finns inne för tillfället. Om detta skulle ske så kontaktas du först av oss.

Ej uthämtade försändelser 
Vi förbehåller oss rätten att debitera dig kostnaderna för returfrakt, expeditionskostnad etc. Du kommer att bli debiterad med miniavgift på 250 kr vid outlösta paket.

Fair Use – policy:

Vår bedömning av om du bryter mot vår Fair Use-policy baseras på ett antal icke diskriminerande kriterier. Dessa kriterier tar hänsyn till systematiskt avvikande beteenden. En beställning som riskerar att nekas på grund av vår Fair Use-policy kan identifieras av vår personal alternativt av en algoritm som läser av onormala mönster i våra kunders köp- och returbeteende. Den slutliga bedömningen av om beställningen ska accepteras eller nekas görs alltid av vår personal. Om din beställning nekas kommer du att informeras om det via ett e-postmeddelande som skickas till den e-postadress som du angav vid beställningen alternativt kan en beställning avbrytas helt. När vi meddelat att vi nekat dig att handla hos oss gäller beslutet dig oavsett profil eller mailadress. Det är inte tillåtet att på något sätt försöka kringgå detta beslut. t.ex.  genom att handla i annans namn. Återkommande försök till beställning kan anmälas till myndigheter som behandlar detta.

Notera att vår Fair Use-policy aldrig hindrar dig från att utöva din lagstadgade ångerrätt på 14 dagar eller Sharkspeed Online Solutions öppet köp som gäller i  mellan 14-30 dagar (Ej måttsydda produkter/ Specialbeställningar) om du har genomfört ett bindande köp hos oss. Vår Fair Use-policy kan dock i specifika fall hindra dig från att ingå ett avtal med oss.

Exempel på beteenden som bryter mot vår Fair Use -policy:

- mycket eller återkommande onormala köp- och returbeteenden som visar att kunden tidigare inte haft någon intention att behålla beställda produkter.

- bedrägeriförsök i samband med returer, såsom byte/förfalskning av etiketter och prislappar och felaktiga påståenden om förlorade produkter.

Vi strävar efter att göra en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt om vi har rimliga skäl att misstänka att du bryter mot vår Fair Use-policy. Du har alltid rätt att begära att vi omprövar vår bedömning genom att kontakta oss på helpdesk@sharkspeed.com eller telefon 010-5519786

Tryckfel etc. 
Vi reserverar oss för tryckfel, fel i information samt för fel i varuspecifikationer. Alla bilder är att se som illustrativa och behöver inte återge produktens exakta utseende och beskaffenhet.

Copyright 
Allt innehåll på dessa sidor är att betrakta som Sharkspeed eller underleverantörers egendom. Informationen är skyddad genom bl.a. upphovsrätt, marknadsförings- och varumärken. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn samt information om produkter gällande bl.a. produktens vikt, bilder och grafik, design, layout och annat innehåll ovillkorligen ej får kopieras eller användas utan explicit medgivande (skriftligt) från Sharkspeed.

Måttsydda beställningar 
Sharkspeed är stolta over att erbjuda måttsydda beställningar till låga priser. Vid en måttsydd beställning är det väldigt viktigt att man kontrollerar sina mått riktigt noga och följer våra rekommendationer samt steg för steg hjälpen vid måttagning. Ångerrätten och bytesrätten gäller ej på måttsydda beställningar. Vid felsydda produkter så kontrolleras måtten som du angivit med måtten på produkten. Notera att fabriken lägger till 3-10 cm på måtten beroende på plats för att rörligheten på produkten ska vara optimal. Efter att ha mottagit din order så kontrolleras din storlek. Notera att denna produkts pris gäller för kroppstorlek upp till 3XL. Vid större kroppsstorlek så tillkommer en tilläggskostnad på 100 SEK/textil, 150 SEK/läder per överstigen storlek. Tilläggskostnaden beräknas av en handläggare ifrån Sharkspeed efter att ha mottagit dina kroppsmått. Leveranstiden ligger mellan 12 - 30 arbetsdagar för beroende på säsongsbelastning. Måttsydda lösningar kan ej beställas som postförskott.
Vid mätning i butik med anställd debiteras en avgift på 495:- SEK.

Alla extra avgifter debiteras I efterhand och innan tillverkningen börjar.

Oberoende rådgivning och tvistelösning
Utöver att kontakta vår kundtjänst för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt eller andra frågor som rör din beställning kan du som är konsument kontakta din kommuns konsumentvägledning eller Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå Konsument för att få rådgivning och information. Du som är konsument har också rätt att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN kan nås antingen via www.arn.se eller genom adress Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist följer vi ARN:s rekommendationer. Som konsument kan du även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når via https://ec.europa.eu/consumers/odr.
Om cookies 

Den här webbplatsen innehåller så kallade cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Det finns två typer av cookies. Den ena typen sparar en fil permanent på din dator. Den andra typen av cookies kallas sessionscookies. Under tiden du är inne och surfar på en sida, skickas den här cookien mellan din dator och servern för att kunna koppla information, som exempelvis vilket loginnamn du använder. Sessionscookies lagras inte permanent på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Din webbläsare måste acceptera cookies, annars kommer du inte att kunna lägga varor i din kundvagn.

Säkerhet och SSL 
Vi använder oss av en säkerhetsstandard som kallas 3D-Secure. Det är en säkerhetsstandard som är framtagen av VISA och Mastercard för att säkerställa säkra betalningar över Internet. All information krypteras med 128-bitars SSL-kryptering vilket gör att ingen obehörig kan få ta del av dina kortuppgifter. Vi använder även SSL (Secure Socket Layer) som är ett protokoll för säker överföring av data via internet (eller andra nätverk). Företaget Netscape Communications har tagit fram och utvecklat SSL - protokollet som nu har blivit industristandard. Ett protokoll är en uppsättning regler och procedurer om hur informationen (datan) ska behandlas. SSL-protokollet behandlar datan på flera olika sätt och "kastar om" informationen. Detta görs för att datan inte ska vara läsbar under överföringen mellan de två datorerna, denna "omkastning" kallas kryptering. När datan tas emot hos mottagaren ser SSL till att "sätta tillbaka" datan i dess ursprungliga ordning, gör en kontroll på att avsändaren är korrekt (Server Authentication) och kontrollerar dessutom att datan inte har blivit förändrad under överföringen (Message Integrity). SSL använder digitala certifikat för att kontrollera sändare, mottagare eller både sändare och mottagare av dataöverföringen. Ett digitalt certifikat är det "verktyg" som används för att koppla informationen om en individ eller organisation till en så kallad "public key" (allmän nyckel) med två syften: Alla SSL-certifikat till internet handhas av företag som är certifierade certifikatskapare. Detta medför också att alla SSL-certifikat är unika och korrekt utfärdade. Alla som ansöker om SSL-certifikat måste styrka sin egen eller sin organisations identitet för att få köpa ett SSL-certifikat.

FORCE MAJEURE 
Vid händelse av krig, krigsliknande händelse, inbördeskrig, revolution, uppror, myndighetsåtgärd, strejk, lockout, blockad, naturkatastrof eller liknande händelse, kommer Sharkspeed att kunna tillämpa sig av force majeure.Detta betyder att detta avtal inte behöver uppfyllas fullt ut. Om detta inträffar kommer vi att försöka underrätta kunden om detta. Vid eventuell tvist följer vi naturligtvis Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

ÄGANDERÄTT 
Alla varor förblir Sharkspeed egendom till dess fulla betalning kommit bolaget tillhanda. Sharkspeed förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Förändring av försäljningsvillkor 
Sharkspeed förbehåller sig rätten att ändra i nuvarande försäljningsvillkor.

Betalsätt :
Klarna Checkout


Klarna Checkout erbjuder dig en anpassad och trygg betalningsupplevelse varje gång du handlar. Klarna Checkout identifierar dig med hjälp av den information du anger när du handlar och vid behov med hjälp av information från leverantörer. Klarna Checkout garanterar dina varor. Du behöver alltså aldrig betala om du inte har fått dina varor. Genom Klarna Checkout erbjuds du olika alternativ för betalning av köp som görs hos anslutna butiker. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov av det betalningsalternativ du valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Efter att du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod. Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Checkout godkänner du våra användarvillkor och vår användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår nedan.

Klarnas användarvillkor

Genom att använda kassatjänsten Klarna Checkout godkänner du Klarna AB:s (556737-0431, Norra stationsgatan 61, 113 43 Stockholm) villkor såsom de framgår nedan, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas ("Villkoren"). I och med att du anger eller efterfrågar information börjar du använda Klarna Checkout. Därigenom har du också godkänt vår behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part eller för behandling utanför EU/EES-området.

Garantier

Du garanterar att de uppgifter du uppger är korrekta och dina, alternativt att du har rätt att företräda den angivna personen, samt att du får ingå avtal obehindrat och utan målsmans, förvaltares eller annan persons godkännande. Ifall du använder Klarna för en juridisk persons (företag eller annan organisation) räkning garanterar du även att du har behörighet att ingå detta avtal om betalning med Klarna och tillhörande avtal om köp med butiken. Identifiering, anpassning och riskbedömning För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Klarna Checkout samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Klarna identifiera dig. Klarna inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn, adress och kreditinformation från olika leverantörer. Klarna behöver även använda den information som du kan ha lämnat vid tidigare köp. Tilläggsinformationen tillsammans med den information som Klarna redan har möjliggör den enkla kassa- och köpprocess som Klarna Checkout innebär. Klarna Checkout anpassar automatiskt sin säkerhetskontroll, och därmed utformning, för varje gång du använder den och du behöver inte ange mer information än nödvändigt. I vissa fall visas tidigare angiven och av Klarna godkänd adress till dig. Vid riskbedömningen väger Klarna in ett antal objektiva faktorer men även information om hur du tidigare har uppfyllt våra betalningsvillkor vägs in. Genom att slutföra köpet bekräftar du identifieringen och korrekt leveransadress.

Betalning, avgifter

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas sammarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. Vid tillämpning av förvald faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Klarna förbehåller sig dock rätten att debitera de eventuella skatter eller avgifter som kan tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren. Det kommer alltid att finnas information om villkor för respektive betalningsalternativ innan du gör ditt val. Klarna kan när som helst addera eller ta bort betalningsalternativ.

Missbruk

Användning av uppgifter som inte är dina eller som du av annan anledning inte har rätt att använda kommer av Klarna att bedömas som missbruk. All information relaterad till missbruk eller misstänkt missbruk av Klarna Checkout, exempelvis genom angivande av felaktiga eller vilseledande uppgifter sparas och används för framtida riskbedömningar och för att skydda inblandade parter. Din efterlevnad av köp- och betalningsvillkoren påverkar också riskbedömningen vid användning av Klarna Checkout och därmed din möjlighet att använda dig av alla betalningsalternativen.

Personuppgifter

Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna Checkout och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkeställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänsten, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig. Följande är exempel på personuppgifter som Klarna behandlar:
Kontaktinformation – namn, adress m m
Personnummer – används som kundnummer i kundhanteringssyfte
Betalningsinformation – kortnummer, fakturainformation m m
Finansiell information – t ex information om inkomst och eventuella betalningsanmärkningar (används i de fall det tas en kreditupplysning)
Artikelinformation – uppgifter avseende de köp du gör Information om din dator – IP-adress, språkinställningar m m
Om du tidigare har använt Klarna kan det finnas sparade uppgifter om dig för exempelvis kundhantering, dokumentationskrav eller liknande godkända ändamål. För att säkerställa din identitet och förenkla din användning av Klarna Checkout kommer Klarna använda eventuell sådan information. Klarna kan komma att lämna ut uppgifterna till andra företag inom Klarnas företagsgrupp, som också kan använda informationen för de ändamål som beskrivs här. Vidare kan uppgifterna komma att lämnas ut i samband med överlåtelse av fordran till inkassoföretag eller motsvarande. Uppgifterna kan även komma att överföras för behandling utanför EU/EES-området till en stat som inte har samma nivå på skyddet för personuppgifter. Klarna värnar om skyddet för personuppgifter och kommer att införa lämpliga skyddsåtgärder för att skydda uppgifterna. Du har rätt att en gång per år skriftligt begära att få tillgång till de uppgifter som rör dig. Du har också rätt att korrigera sådana uppgifter samt att välja bort att ta emot ytterligare marknadskommunikation. Klarna är personuppgiftsansvarigt för behandlingen av dina personuppgifter. Ytterligare information kan erhållas genom att kontakta Klarna på personuppgiftsombud@klarna.com eller på den registrerade adress som anges ovan. Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av dina personuppgifter på sätt som har beskrivits här, inklusive eventuell överföring till annat företag eller till stat utanför EU/EES-området.

Reklam

Dina personuppgifter kommer att användas för administration av ditt kundkonto, identifikation, direktmarknadsföring, kundundersökningar, nyhetsbrev, statistikändamål samt utskick av post, sms och e-post till dig. När du beställer från våran hemsida så sparar vi dina uppgifter så länge din beställning är registrerad hos oss. Du kan när som helst avregistrera dig genom att kontakta vår kundtjänst och skicka med dina kontaktuppgifter.


Cookies

Klarna använder cookies. En cookie är en liten textfil som skickas från Klarnas webbserver och som sparas av din webbläsare för att ge dig tillgång till olika funktioner. Klarna använder cookies bl a i syfte att anpassa Klarna Checkout efter dig och för interna analyser av hur vår webbplats används. Kakor kan inte skada din dator. Se vidare Klarnas Information om cookies för närmare information om hur Klarna använder kakor. Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av cookies. Ändringar, tillägg och övriga Tjänster Klarna förbehåller sig rätten att ändra Villkoren för den vidare användningen av Klarna Checkout. För övriga tjänster som Klarna tillhandahåller gäller Klarnas vid var tid gällande villkor och prislista för sådana tjänster. Villkor och prislista finns tillgängliga på www.klarna.se.

Ansvarsbegränsning, tillämplig lag och tvister

Klarna ansvarar aldrig för eventuell indirekt skada. Svensk rätt tillämpas och eventuella tvister ska hanteras av allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.